Hoe lang zijn er nog kantoorkasten nodig

4 december 2019 | Bedrijfsnieuws | redactie

We leven in een tijd waarin steeds meer digitaal gaat. Als je eens naar jezelf gaat kijken dan zul je tot de conclusie komen dat de hoeveelheid papier die je moet opbergen best wel klein is geworden. Ook op kantoren merken ze dit. Het paperless werken is behoorlijk in opkomst. Dan reist gelijk de vraag: Hoe lang zijn er nog kantoorkasten nodig? Ook al zijn het er aanzienlijk minder. Deze zullen voorlopig nog wel even nodig zijn. Er is altijd nog wel wat papier wat bewaart moet worden. Denk daarbij aan boeken, maar in sommige gevallen ook bepaalde aktes die alleen fysiek rechtsgeldig zijn. Daarom vertellen we toch graag wat meer over kantoorkasten in dit blog.

Welke kantoorkasten zijn er?

Kantoorkasten kunnen verschillende doelen dienen. Het is niet alleen zo dat er papierwerk in opgeborgen wordt. Het kunnen ook andere kantoorartikelen zijn. Denk aan reserve kabels en IT benodigdheden. Maar vaak is het natuurlijk ook privacygevoelig papierwerk wat je erin op wil bergen. Privacy is een hot item afgelopen jaar. Er is een nieuwe wet ingegaan waarin wat strengere instructies staan hoe we met privacygevoelige gegevens en persoonsgegevens om dienen te gaan. Daar hoort uiteraard ook bij je papierwerk met privacygevoelige elementen netjes opbergt in een afgesloten kantoorkast. Daarom zie je meestal dat kantoorkasten de mogelijkheid hebben om afgesloten te worden. Dit kan zijn met een schuifdeur of een gewone deur. Vaak zit er een oplossing in waarin je een archiefmappen erin kan hangen zodat je geordend je stukken in deze kast kunt opbergen. De behoefte die een kantoorkast moet vervullen kan dus verschillend zijn. Het is dus goed om na te denken welke doel deze kast moet dienen. Soms wil je namelijk ook een combinatie. Dus een kast die voor een deel een soort archief is en waar je ook andere kantoorartikelen in kunt opruimen. Ook deze zijn uiteraard verkrijgbaar.

Kantoorkasten en je inrichting

Een kantoorkast is een behoorlijk aanwezig element in je inrichting. Het is dus niet zo verstandig om zomaar een functionele kantoorkast aan te schaffen voor je kantoor die vervolgens totaal niet blijkt te matchen met de rest van je inrichting in je kantoor. Het is dus hierbij zeker verstandig daar rekening mee te houden. Het slimste is om je binnenhuisarchitect die in het begin je inrichting heeft gedaan te laten meedenken. Kost wel weer wat maar je weet in ieder geval zeker dat de gedachte achter je inrichting in stand blijft en deze een representatieve uitstraling houdt.